FAQ
BADAN PENERAJU INDUSTRI
(INDUSTRY LEAD BODY)
-
ILB merupakan singkatan kepada Industry Lead Body atau dalam Bahasa Melayu, Badan Peneraju Industri. ILB merupakan entiti (samada badan kerajaan/berkanun/separa kerajaan, pertubuhan/persatuan atau badan bukan kerajaan) yang menerajui sesuatu sektor industri tertentu berdasarkan MSIC yang memiliki kepakaran dan berupaya mewakili serta mempengaruhi majoriti pemain industri yang berada dalam sektor industri yang berkenaan.
- Pelan Induk Latihan dan Pembangunan Kemahiran Kebangsaan (PIPK) yang dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri pada tahun 2008 telah merencanakan penubuhan ILB. Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), Jabatan Perdana Menteri telah menyokong cadangan penubuhan ILB ini melalui Entry point Project ke-5 (EPP 5) yang menyentuh mengenai TVET negara. Konsep ILB ini telah diperkukuhkan lagi semasa Rancangan Malaysia Kesebelas (RMKe-11). Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) secara rasminya telah melantik Badan Peneraju Industri yang pertama pada tahun 2010.
- Teras pelantikan ILB adalah untuk memperkasakan konsep public private partnership selain menjadi pemangkin dalam menyegerakan penerimaan Sistem Persijilan Kemahiran Malaysia (SPKM) dalam industri. Tujuannya adalah untuk mempertingkatkan bilangan dan peratusan tenaga kerja mahir tempatan.
-
Peranan ILB adalah seperti berikut:
- Memberi nasihat dan maklumat terkini berkaitan industri kepada JPK terutamanya bagi perkara yang melibatkan hal ehwal latihan kemahiran.
- Sebagai jurucakap mewakili majikan dan pekerja bagi bidang industri yang diwakili;
- Bekerjasama dengan pihak JPK membangunkan sumber manusia dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan bilangan pekerja mahir;
- Menjadi penghubung dalam memberi maklumbalas secara terus kepada JPK berkaitan keperluan pihak industri supaya pembangunan standard dan kerangka pekerjaan berasaskan kepada keperluan sebenar.
- Mempromosikan SPKM kepada industri.
-
Entiti yang menawarkan diri untuk dilantik sebagai ILB perlu memenuhi kriteria berikut:
- Mengawalselia sektor industri atau bidang yang diwakili merujuk kepada akta tertentu; atau
- Memiliki mandat daripada pihak berkuasa berkaitan; atau
- Mendapat mandat daripada pemain utama industri berkaitan; atau
- Terdapat hanya satu organisasi/badan sahaja yang mengawalselia industri berkenaan; DAN
- Memenuhi keperluan semasa JPK (Sektor/Industri/Bidang yang mempunyai permintaan tenaga kerja yang tinggi, memenuhi landskap ekonomi dan demografi pekerjaan semasa serta bidang popular/utama merujuk kepada Laporan MySPIKE terkini)
-
Boleh. Pemohon boleh mengemukakan surat hasrat kepada Pengarah Bahagian Kerjasama Strategik dengan menyertakan dokumen sokongan bagi membuktikan entiti tersebut memenuhi kriteria lantikan yang ditetapkan. Pemohon juga perlu mengemukakan kertas cadangan pelantikan ILB yang mengandungi perkara berikut:
Bil.
Perkara
Catatan
i.
Demografi pemohon
Sejarah penubuhan, misi, visi, fungsi, piagam pelanggan, lembaga pengarah, carta organisasi, gambar pejabat/bangunan, senarai office bearer, alamat pejabat, maklumat ahli bersekutu
ii.
Akta / polisi / perundangan
(jika ada)
iii.
Pendaftaran pertubuhan
Salinan sijil pendaftaran
Carta organisasi kementerian bagi entiti berkaitan kerajaan
iv.
Nama bidang diwakili dan cakupan MSIC bidang pemohon
Berdasarkan MSIC
v.
Mandat
Surat sokongan daripada Kementerian yang berkaitan atau pemain-pemain industri berkaitan
vi.
Rekod penglibatan dengan kementerian (selain KSM) dan industri
Nama aktiviti
Objektif aktiviti
Kapasiti
Impak
vii.
Perancangan jangka masa pendek dan panjang
Perancangan pemohon mengenai pendekatan yang akan digunapakai untuk memartabatkan TVET dan SPKM dalam bidang yang diwakili. Tempoh jangka pendek merujuk kepada dua (2) tahun dan tempoh jangka panjang merujuk kepada lima (5) tahun.
viii.
Lanskap ekonomi
Data berkaitan bidang yang diwakili pemohon terhadap lanskap ekonomi negara.
ix.
Demografi pekerjaan
Data semasa mengenai keperluan pekerjaan dalam bidang yang diwakili pemohon.
Adakah bidang berkenaan mengalami isu kekurangan pekerja mahir?
Sejauh mana ILB relevan dilantik untuk bidang berkenaan?
x.
Komitmen pemohon
Jika dilantik sebagai ILB, bagaimana pemohon merancang atau menyelaras keperluan industri dari perspektif SPKM?
Kenapa nak jadi ILB?
xi.
Elemen green
Senaraikan elemen green yang wujud dalam industri yang diwakili pemohon.
xii.
Elemen IR4.0
Senaraikan elemen IR4.0 yang wujud dalam industri yang diwakili pemohon.
xiii.
Pemegang taruh dalam bidang pemohon
Badan profesional
Badan pelesenan
Badan persijilan
Organisasi bukan kerajaan
-
Ya. Pelantikan ILB adalah minima satu (1) tahun atau mana-mana tempoh yang dipersetujui oleh KSU KSM.
-
Boleh. ILB yang berminat hendaklah mengemukakan surat hasrat pembaharuan pelantikan ILB kepada Pengarah Bahagian Kerjasama Strategik selewat-lewatnya tiga (3) bulan dari tarikh tamat pelantikan.
- Dokumen sokongan untuk permohonan pembaharuan pelantikan sebagai ILB adalah sebagaimana berikut:
- Surat permohonan pembaharuan pelantikan ILB;
- Pelan jangka masa pendek dan panjang ILB untuk memperkukuhkan dan memastikan SPKM relevan di industri; dan
- Ulasan urus setia mengenai prestasi dan impak pelaksanaan aktiviti sepanjang pelantikan sebagai ILB.
- Pembaharuan pelantikan ILB adalah tertakluk kepada perkara berikut:
-
Cadangan pembaharuan pelantikan ILB mesti dibentang kepada JKT-ILB. Urus Setia ILB akan membentangkan cadangan pembaharuan pelantikan ILB kepada Mesyuarat JKT-ILB;
-
Keputusan syor Mesyuarat JKT-ILB akan dipanjangkan kepada KPPK untuk ulasan dan persetujuan;
-
Ulasan KPPK akan diangkat kepada KSU KSM untuk kelulusan.
-
ILB boleh dicadangkan untuk ditamatkan pelantikan sebagai ILB disebabkan oleh perkara-perkara berikut:
- ILB didapati mengambil tindakan atau mengeluarkan kenyataan yang memberi impak negatif kepada SPKM atau JPK; atau
- Urus Setia ILB mendapati tahap komunikasi, komitmen dan pelaksanaan aktiviti ILB adalah rendah terhadap aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh KSM, JPK dan CIAST; atau
- ILB memohon untuk ditamatkan pelantikan dengan mengemukakan justifikasi yang munasabah; atau
- Tempoh pelantikan sebagai ILB telah tamat dan tiada permohonan pembaharuan daripada ILB.
- Penamatan ILB adalah tertakluk kepada perkara berikut:
-
Cadangan penamatan ILB mesti dibentang kepada JKT-ILB. Urus Setia ILB akan membentangkan cadangan penamatan ILB kepada Mesyuarat JKT-ILB;
-
Keputusan syor Mesyuarat JKT-ILB akan dipanjangkan kepada KPPK untuk ulasan dan persetujuan;
-
Ulasan KPPK akan diangkat kepada KSU KSM untuk kelulusan.
- Sebelum melantik mana-mana agensi atau organisasi sebagai ILB yang mewakili sektor/industri tertentu, Jabatan melalui satu Jawatankuasa Teknikal ILB (JKT-ILB) yang dilantik oleh Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran (KPPK) akan mengenalpasti, membuat penilaian dan mengesyorkan pelantikan mengikut terma rujukan dalam Panduan Pelantikan, Pembaharuan dan Penamatan Badan Peneraju Industri.
- Pelantikan ILB baharu adalah tertakluk kepada perkara berikut:
- Cadangan pelantikan ILB baharu mesti dibentang kepada JKT-ILB. Urus Setia ILB akan membentangkan cadangan pelantikan ILB baharu kepada Mesyuarat JKT-ILB;
- Keputusan syor Mesyuarat JKT-ILB akan dipanjangkan kepada KPPK untuk ulasan dan persetujuan;
- Ulasan KPPK akan diangkat kepada KSU KSM untuk kelulusan.
-
Melalui pelantikan sebagai ILB, JPK akan bekerjasama merangka dan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang boleh memberi kesan positif kepada SPKM dan TVET. Aktiviti yang boleh dilaksanakan adalah sebagaimana berikut:
Bil. |
Aktiviti |
Catatan |
1 |
Promosi |
Pendekatan hebahan untuk menyampaikan perkhidmatan JPK kepada rakyat Malaysia. |
2 |
Pembangunan standard |
Aktiviti untuk membangunkan standard pekerjaan atau standard kompetensi yang diperlukan oleh industri di Malaysia. |
3 |
Pembangunan kerangka pekerjaan |
Aktiviti kajian yang bertujuan memaparkan senarai pekerjaan berasaskan kemahiran yang wujud dalam industri di Malaysia. |
4 |
Pembangunan kajian |
Aktiviti untuk mengumpul data pekerja mahir, status penawaran dan permintaan semasa, fisibiliti atau environmental scan. |
5 |
PPT |
Aktiviti ILB membantu JPK untuk mengenalpasti pekerja mahir di industri dan mengiktiraf kemahiran yang dimiliki. |
6 |
Mana-mana aktiviti yang dicadangkan oleh ILB dan tertakluk kepada kelulusan JPK |
Aktiviti yang dicadangkan mesti memberi impak kepada pelaksanaan SPKM |
-
Melalui jalinan kerjasama ini, ILB dapat menentukan keperluan sebenar pekerja mahir industri masing-masing. Oleh yang demikian, pembangunan modal insan dalam industri yang diwakili ILB dapat diperkukuh dan diperkemaskan.
- Secara dasarnya tiada eksklusiviti. Namun, tertakluk kepada pertimbangan dan kelulusan KPPK.
- Merujuk kepada punca kuasa dalam akta 652 pada Bahagian IV, di bawah Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan – Penubuhan Standard klausa 20(2) yang menyatakan: Ketua Pengarah boleh, mengikut budi bicaranya, membenarkan mana-mana orang, pertubuhan atau kumpulan orang yang lain untuk membangunkan Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan bagi pihaknya.
-
Menurut akta ini juga ada menyatakan pada Bahagian III, di bawah Pelantikan Pegawai – Pewakilan Kuasa klausa 18(1) & klausa 18(2) yang menyatakan: Ketua Pengarah boleh, secara bertulis , mewakilkan mana-mana fungsi atau kuasanya di bawah akta ini, kecuali kuasa pewakilan ini, tertakluk kepada apa-apa syarat, batasan atau sekatan sebagaimana yang difikirkan patut, kepada mana-mana pegawai awam dan pegawai awam yang kepadanya fungsi itu diwakilkan boleh melaksanakan fungsi itu mengikut cara yang sama dan dengan kesan yang sama seolah-olah fungsi itu telah diberikan kepadanya di bawah akta ini; Pewakilan yang dibuat ini di bawah seksyen ini tidaklah menghalang Ketua Pengarah itu sendiri daripada melaksanakan atau menjalankan fungsi kuasa yang diwakilkan sedemikian.
- Boleh dengan kebenaran bertulis kepada JPK.
-
Instrumen untuk mengukur impak pelantikan ILB adalah melalui aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan sebagaimana berikut:
-
Kewujudan polisi pengambilan pekerja yang mensyaratkan sijil sebagai kelayakan mengisi jawatan atau untuk menjalankan sesuatu tugasan;
-
Bilangan pemegang sijil bagi bidang yang diwakili menunjukkan peningkatan tahunan;
-
Kewujudan polisi kadar upah yang menggunapakai sijil sebagai rujukan.
-
Penggunaan NOSS oleh majikan/industri;
-
Peningkatan statistik PB-SLaPB dan PB-SLDN bagi bidang yang diwakili oleh ILB; dan
-
Pertambahan PPV bagi bidang-bidang kritikal.
- Sehingga Jun 2021, sebanyak 35 ILB telah dilantik. Senarai ILB tersebut adalah seperti dalam jadual di bawah:
- Penyaluran peruntukan kewangan kepada ILB untuk melaksanakan aktiviti adalah bergantung kepada peruntukan yang diterima Jabatan serta tertakluk kepada peraturan dan tatacara kewangan mengikut pekeliling yang berkuatkuasa.
- Model penubuhan ILB ini adalah berasaskan kepada amalan di negara-negara maju seperti Kanada, Jerman dan Ireland. Di Kanada misalnya, pihak kerajaan telah menubuhkan Standard Working Organisation yang menyerupai ILB bagi mewakili sektor industri yang berperanan dalam memberi nasihat dan mewujudkan koordinasi di antara kedua-dua pihak.
- Di negara Jerman pula terdapat pihak Chambers yang mengawal selia dan mengkoordinasi industri-industri supaya dapat memberi sumbangan khasnya di dalam program Dual System. Chambers ini menyelaras sistem latihan dual, termasuk membangunkan bahan pembelajaran, menjalankan peperiksaan, mengendalikanlatihan teori dan amali serta bertanggungjawab dalam pengeluaran sijil. Di bawah Chambers itu, ada diwujudkan jawatankuasa-jawatankuasa mengikut sektor industri yang berfungsi sebagai penasihat dan penyumbang idea untuk peningkatan sumber manusia mahir (K-Workers) yang berdaya saing di peringkat global.
- Selain itu di Ireland, mereka telah menubuhkan Expert Group for Future Skills Needs (EGSFSN). Jawatankuasa ini dianggotai tidak melebihi 15 orang yang mewakili pihak industri, pendidikan, latihan kemahiran, orang awam dan kesatuan sekerja. Jawatankuasa ini berperanan dalam menasihati kerajaan Ireland dalam keperluan kemahiran yang akan datang dan pasaran tenaga kerja bagi melahirkan pekerja mahir yang berkesan dan berpotensi dalam menyokong pertumbuhan ekonomi dan pasaran pekerjaan. Laporan daripada Jawatankuasa ini dikawalselia oleh dua Kementerian iaitu Ministry of Trade and Employment dan Ministry of Education and Science.
- Maka, penubuhan ILB yang dicadangkan di Malaysia akan berperanan berdasarkan amalan baik perlaksanaan di negara-negara tersebut.
- Boleh dengan menterlibatkan wakil dari BKS/JPK secara langsung atau tidak langsung dengan secara bertulis kepada KPPK.
- Dengan penyediaan platform, fasiliti dengan kapasiti dan kapabiliti JPK/KSM sedia ada boleh membantu pihak ILB jika memerlukan sokongan dan kerjasama secara langsung atau tidak langsung. Apa-apa peranan lain yang dirasakan penting untuk pihak ILB tertakluk kepada persetujuan KPPK secara bertulis atau mengikut tatacara yang telah ditetapkan.
- Terdapat pelbagai cara dan proses yang dibenarkan. Skop peranan ILB adalah meluas bergantung kepada kemampuan ILB itu sendiri. Peranan yang disediakan di dalam TOR adalah sekadar peranan minima yang sekiranya pihak JPK mempunyai dana akan disalurkan secara kaedah yang bersesuaian mengikut peruntukan peraturan semasa kerajaan. ILB disarankan meningkatkan peranan sedia ada mahu pun program baharu demi membantu kemasalahan industri masing-masing untuk mempertingkatkan pembangunan modal insan tenaga mahir negara.